AKTUÁLNĚ: POZOR: Vstup veřejnosti do prostor Kanceláře veřejného ochránce práv za účelem osobního podání podnětu do protokolu je i v současné době možný každý pracovní den od 8.00 do 16.00. Doporučujeme však upřednostnit podání podnětu e-mailem, poštou nebo datovou schránkou.

Zveřejněno Tisková zpráva

Ombudsman se snaží pomoci bývalým klientům Bohemia Energy a dalších dodavatelů energií

Bývalí klienti Bohemia Energy a dalších dodavatelů energií, kteří v posledních měsících ukončili činnost, se obracejí i na ombudsmana. Potýkají se s vysokými předpisy záloh od dodavatelů poslední instance. Žádají o radu či pomoc a poukazují i na to, že Energetický regulační úřad (ERÚ) podle nich nebyl dostatečně aktivní, aby současné situaci zabránil. Ombudsman se proto rozhodl okolnosti a následky odchodu dodavatelů energií z trhu se zástupci ERÚ projednat.

Do vztahů mezi klienty a dodavateli energií veřejný ochránce práv ze zákona zasahovat nemůže, stejně jako nemůže prošetřovat dodavatele energií, protože jde o soukromé subjekty. V jeho působnosti je až kontrola dohledového úřadu, tím je v tomto případě Energetický regulační úřad. Ombudsman proto ERÚ oslovil s žádostí o osobní projednání celé záležitosti. Zajímá ho především, zda úřad i s ohledem na vývoj trhu s energiemi nemohl v rámci svých možností zasáhnout dřív a předejít situaci, která aktuálně zasáhla téměř milion českých domácností.

Zároveň se ombudsman snaží individuálně stěžovatelům poradit a nasměrovat je, jak mohou situaci řešit. Zásadní je, aby co nejdříve přešli od dodavatele poslední instance k novému stálému dodavateli energií. Při uzavření nové smlouvy se měsíční zálohy rozpočítají do delšího období a tím i sníží.

„Dodavatelé preferují online kontakt a to může být pro některé zákazníky komplikované. Proto je důležité, aby se lidé nebáli říci si o pomoc s uzavřením smluv rodině nebo i spotřebitelským organizacím. Líbí se mi přístup některých obcí nebo krajů, které se aktivně snaží svým obyvatelům s uzavíráním nových smluv pomoci,“ uvedl ombudsman Stanislav Křeček. 

Možné zastropování výše záloh u dodavatelů poslední instance je podle ombudsmana v tuto chvíli krok správným směrem. Problém ale podle něj řeší jen dočasně. Lidé se totiž mohou dostat do problémů později - s nižšími měsíčními zálohami jim při současných cenách energií hrozí vysoké nedoplatky v konečném vyúčtování.

Ministerstvo práce a sociálních věcí připustilo, že lidé, kteří nebudou schopní nedoplatky z vyúčtování u dodavatelů poslední instance zaplatit, mohou požádat úřad práce o dávku mimořádné okamžité pomoci. To ale podle veřejného ochránce práv nestačí: „Na rozdíl od ministerstva mám za to, že by se měla mimořádná okamžitá pomoc poskytovat po zvážení individuální situace klienta také na úhradu samotných záloh u dodavatelů poslední instance, aby se lidé nedostali do dluhových pastí a exekucí,“ zhodnotil ombudsman a dodal: „Aktuálně navíc dochází k plošnému nárůstu cen u všech dodavatelů energií. Proto lze očekávat, že lidé i po uzavření smlouvy se stálým dodavatelem budou platit vyšší zálohy než dřív. Na to by měla vláda reagovat.“

Přílohy: 

Leták – ochrana spotřebitele

Leták – mimořádná okamžitá pomoc

Vytisknout

Zpět na aktuality