Zveřejněno
Zástupce ombudsmana zjistil špatné zacházení s klienty v domově zaměřeném na péči o lidi s demencí. Vedení domova napravilo jen některé problémy a přestalo komunikovat
Při návštěvě domova se zvláštním režimem Důstojnost v Nýdku provozovaného stejnojmennou obecně prospěšnou společností odhalil tým právníků Kanceláře ombudsmana spolu s psychiatrickou sestrou řadu závažných nedostatků, které v souhrnu dosahovaly intenzity špatného zacházení s klienty. V zařízení chyběla individualizovaná péče, která by odpovídala potřebám lidí s demencí. Nejméně ve dvou případech zamykal personál klienty v pokoji, dalšího obyvatele dlouhodobě fixoval za ruku k lůžku. Někteří klienti se zhoršenou pohyblivostí se nedostávali na čerstvý vzduch. Vedení domova splnilo pouze některá z 56 opatření k nápravě a o řešení dalších problémů přestalo komunikovat. Zástupce ombudsmana proto využil svého sankčního oprávnění a o situaci v domově informuje veřejnost.
„Ve většině pochybení se odráží zásadní nedostatek personálu. Ten chybí zejména při nočních službách, kdy o více než 180 klientů pečují pouze dva pracovníci a žádný z nich není zdravotník. Předpisy sice nestanoví závazný personální standard, který by udával minimální počet pracovníků, situace v domově ale už představuje hazard se zdravím i životy klientů,“ uvedl zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm. Ve zprávě z návštěvy popisuje případ, kdy klientka v noci spadla z postele a nemohla se dovolat pomoci personálu. Musela si sama zavolat záchranku.
V době návštěvy byl nízký počet personálu i na denních službách. „Přes den bývalo v domově tři až šest zdravotních sester spolu se šesti či sedmi pracovníky v sociálních službách. Je zcela nemožné, aby personál v takovém počtu poskytoval téměř dvěma stovkám klientů individualizovanou péči,“ zhodnotil zástupce ombudsmana. Problémy se zvládáním péče o klienty potvrdili při rozhovorech s právníky Kanceláře ombudsmana během návštěvy i samotní zaměstnanci.
Personál neměl prostor se klientům dostatečně věnovat a zvládal především základní péči. Klienti se museli přizpůsobovat dennímu režimu podle možností personálu. Pro některé obyvatele domova to znamenalo, že je personál budil už v půl páté ráno, aby jim pomohl s hygienou.
Jeden z klientů domova byl během návštěvy přivázaný za zápěstí k posteli. Muž nebyl sám schopný chodit, podle záznamů ale padal z lůžka. V dokumentaci chybělo dostatečné odůvodnění, proč se u muže jako prevence pádu používá právě toto zásadní omezení pohybu. „Ukázalo se dokonce, že tohoto klienta trvale fixují už několik let. Střídavě měl levou a pravou ruku připevněnou za zápěstí k posteli asi čtyřiceticentimetrovým popruhem. Po mém upozornění vedení domova oznámilo, že fixaci klienta přehodnotilo, a pádu z postele předcházejí jinak,“ popsal zástupce ombudsmana jedno z doporučení, které vedení domova přijalo. Podobně v domově upustili také od praxe zamykání některých klientů na pokojích.
V řadě dalších oblastí ale vedení domova i přes opakované výzvy na doporučení zástupce ombudsmana nereagovalo a nakonec se v komunikaci o zjištěních z návštěvy úplně odmlčeno. Vysvětlení dalších kroků přitom mělo vedení domova zaslat do 13. července 2024.
Zástupce ombudsmana o situaci v zařízení informoval Inspekci poskytování sociálních služeb a podle sídla obecně prospěšné společnosti, která domov Důstojnost provozuje, i pražský magistrát. „Nedostatek personálu je ale nutné řešit systémově, stanovením závazného personálního standardu v sociálních službách. Podobně by zlepšení péče o klienty ve všech typech zařízení pomohlo zřízení nezávislého stížnostního mechanismu a také přestupku špatného zacházení v sociálních službách. Všechny tři změny jsou v rukou zákonodárců,“ doplnil zástupce ombudsmana.