AKTUÁLNĚ: Během vánočních svátků bude osobní příjem i infolinka dostupná do 22. 12. Opět se na vás budeme těšit od 5. 1. Děkujeme za pochopení.

Zveřejněno Tisková zpráva

Spotřebitelský ombudsman není to samé co veřejný ochránce práv

Za účelem okamžitého řešení problémů s nepoctivým přístupem některých prodejců na tzv. předváděcích akcích vytvořilo Ministerstvo průmyslu a obchodu při živnostenských úřadech nový systém tzv. Spotřebitelského ombudsmana. Lidé by si ho však neměli plést s veřejným ochráncem práv (ombudsmanem), protože ten není oprávněn jednání prodejců na předváděcích akcích prošetřovat, ani poskytovat právní poradenství v této oblasti.

V případě Spotřebitelského ombudsmana nejde o nový úřad, ale o označení systému, který má pomocí kontaktních míst na živnostenských úřadech a jejich spolupráce s nevládními organizacemi umožnit oklamaným spotřebitelům (zejména seniorům) efektivně, rychle a bezplatně se domoci svých práv.

Je-li osoba poškozena jednáním prodejce na předváděcí akci a potřebuje poradit, může navštívit místně příslušný živnostenský úřad. Tam s poškozeným vyplní jednoduchý formulář, čímž bude založen „případ“, který bude následně předán nejbližší nevládní neziskové organizaci. Ta pak bude spotřebiteli bezplatně radit, příp. ho bezplatně zastupovat. Více k tomuto systému je možné nalézt na webových stránkách ministerstva http://www.mpo.cz/dokument141062.html 

Na nevládní neziskovou organizaci se může poškozený spotřebitel obrátit i přímo – kontakty se dozví na živnostenském úřadě. Kontaktní adresy poboček některých spotřebitelských sdružení naleznete i zde, na stránkách ochránce v sekci „Životní situace – problémy a řešení“ nebo přímo zde.

Veřejný ochránce práv vítá tuto iniciativu Ministerstva průmyslu a obchodu ochránce, neboť zaplňuje mezeru v řešení problémů, s nimiž se lidé často obracejí i na něj, a on jim pomoci nemůže. Mohl by se pouze zabývat činností České obchodní inspekce, pokud by se na ni spotřebitel obrátil a nebyl by spokojen s jejím postupem. Více informací k možnostem zásahu ochránce naleznete v sekci Životní situace – problémy a řešení: Ochrana spotřebitele

Vytisknout

Zpět na aktuality