Statut Kanceláře veřejného ochránce práv a ochránce práv dětí

Podle § 25 odst. 3 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon") vydává veřejný ochránce práv tento statut. Před vydáním statut projednal se svým zástupcem, který zastupuje v plném rozsahu ochránce práv dětí.

čl. I

(1) Kancelář veřejného ochránce práv a ochránce práv dětí (dále jen „Kancelář") plní v souladu s § 25 odst. 1 zákona úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti veřejného ochránce práv (dále jen „VOP"), ochránce práv dětí(dále jen „DO") a jejich zástupce.

(2) Kancelář je organizační složkou státu podle § 3 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 219/2000 Sb.“).

(3) Kancelář je v hospodářských, pracovněprávních a dalších vztazích v rámci § 25 odst. 1 zákona oprávněna jménem státu jednat, nabývat práv a zavazovat se.

(4) Kancelář hospodaří s rozpočtovými prostředky samostatné kapitoly státního rozpočtu.

(5) Sídlem Kanceláře je Brno, Údolní 39, 602 00.

čl. II

(1) V čele Kanceláře je vedoucí Kanceláře, kterého jmenuje a odvolává a o jehož pracovněprávních věcech rozhoduje VOP po projednání s DO a s jejich zástupcem. Svou činnost vykonává vedoucí Kanceláře v souladu s vnitřními řídícími akty VOP a DO a jim za ni odpovídá. VOP může na přechodné období pověřit vedením Kanceláře některého z jejích zaměstnanců.

(2) Vedoucí Kanceláře jedná jménem Kanceláře a zastupuje ji navenek. Plní podle zákona č. 219/2000 Sb. funkci vedoucího organizační složky státu. Ve věcech nakládání s majetkem postupuje v souladu s tímto zákonem.

(3) Vedoucí Kanceláře plní podle zvláštních předpisů vůči zaměstnancům Kanceláře funkci statutárního orgánu zaměstnavatele a je nadřízeným všech zaměstnanců Kanceláře.

čl. III

Podrobnosti o organizační struktuře Kanceláře a o oprávněních a působnosti jednotlivých organizačních útvarů a zaměstnanců Kanceláře upravuje Organizační řád, který je přílohou tohoto Statutu. Organizační řád vydává VOP. Pro plnění svých zákonných úkolů vydávají VOP a DO metodické pokyny, které upravují postupy zaměstnanců Kanceláře. Ostatní vnitřní řídící akty Kanceláře vydává vedoucí Kanceláře. Podrobnosti upraví Metodický pokyn VOP k systému vnitřních řídících aktů VOP, DO a vedoucího Kanceláře.

čl. IV

(1) VOP, DO a jejich zástupce při výkonu svých působností vzájemně spolupracují, vyměňují si informace a svoji činnost koordinují.

(2) Případné spory mezi nimi vzniklé v této souvislosti řeší dohodou.

čl. V

(1) VOP pověřuje vedoucího Kanceláře k poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve věcech, které se týkají působnosti VOP vyplývající ze zákona.

(2) Podrobnosti stanoví vnitřní řídící akt vedoucího Kanceláře.

čl. VI

Tento statut nabývá účinnosti dnem 1. července 2025. Současně se ruší Statut Kanceláře ze dne 1. března 2013.

V Brně dne 1. července 2025

JUDr. Stanislav Křeček