Pomáháme bez rozdílu
Vyhledávání
 
informační linka
+420 542 542 888

Elektronický zpravodaj

Pro přihlášení k odběru našeho elektronického zpravodaje zadejte svůj email.

Aktuálně > Tiskové zprávy 2019 > Kancelář ombudsmanky se ohlédla za dvaceti lety svého fungování a poprvé otevřela dveře veřejnosti

Kancelář ombudsmanky se ohlédla za dvaceti lety svého fungování a poprvé otevřela dveře veřejnosti

9. prosince 2019

Rok 2020 bude dvacátým rokem existence instituce ombudsmana. Kancelář veřejného ochránce práv proto otevřela své dveře veřejnosti. Formou přednášek a zážitků lidem ukazuje, co všechno se jí za dvě dekády podařilo změnit k lepšímu – od nepříznivých osudů jednotlivců až po systémové problémy.

Poslanecká sněmovna přijala zákon o veřejném ochránci práv 8. prosince roku 1999, tedy přesně před dvaceti lety. Kancelář ombudsmanky se proto rozhodla využít tohoto výročí k ohlédnutí za těmi nejvýznamnějšími přínosy úřadu pro českou společnost, spravedlnost a demokracii.

V prvním roce fungování úřadu Kancelář veřejného ochránce práv obdržela přibližně šest tisíc podnětů,
ze kterých byla pouze polovina v působnosti. Dnes už lidé lépe rozumí tomu, co ombudsman dělá. Kancelář dostává ročně více než osm tisíc podnětů a sedmdesáti procenty z nich se může zabývat. Za celou dobu
existence úřadu ombudsman dostal téměř 130 tisíc podnětů k šetření. „V případě, že úřad v daném případě pochybil, tak po upozornění od ombudsmana v naprosté většině případů napravil své jednání. K sankci, tedy nejvážnějšímu opatření, ombudsman musel přistoupit jen ve dvou procentech ze všech šetření,“ řekla ředitelka právní sekce Petra Zdražilová.

„Velmi mě těší, že se nám povedlo prosadit to, aby děti vyrůstaly ve svých rodinách, pokud to je jen trochu možné. Dnes už se nestane, že by úřady zahájily proces k odebrání dítěte jen kvůli tomu, že ho vychovává babička, která je vegetariánka,“ připomíná ombudsmanka Anna Šabatová jedno z šetření. Kromě jiného se ombudmanovi podařilo pomoci k odstranění řady nelegálních skládek a nebezpečných staveb či zvýšit příjmy lidí, kteří o někoho pečují.

Ombudsman pomohl tisícům lidí, jejichž příběhy si lidé v titulkách novin nikdy nepřečetli. Aby se veřejnost dozvěděla, jak může ombudsman pomoci i jim, uskutečnil se v Kanceláři veřejného ochránce práv historicky první den otevřených dveří. Na něm svou činnost prezentuje všech osm právních odborů, a to zajímavou zážitkovou formou. Lidé tak mohou například ochutnat různé druhy mixované stravy z domovů pro seniory, vyzkouší si handbike (ruční kolo pro lidi s tělesným postižením) nebo prostřednictvím speciálního testu zjistí, jestli u nich v nejbližších letech nehrozí propuknutí demence.

Během akce se také uskuteční exkurze po celé budově a zajímavé přednášky. Na těch se lidé dozvědí, jaké taktiky v dnešní době volí podvodní prodejci „šmejdi“, co dělat, když někdo z rodiny onemocní, nebo jaká práva a jaké povinnosti mají lidé, kteří ubytovávají turisty skrze aplikace sdílené ekonomiky.

Další příklady toho, co se ombudsmanovi za 20 let podařilo změnit, si můžete přečíst v letáku  ZDE (5.5 MB, Adobe Acrobat dokument).

Sdílet stránku 
Blind Friendly Web – přístupnost webových stránek pro nevidomé a slabozraké blind friendly web
vyrobila Omega Design
Tisk  -  Mapa webu  -  O webu  -  Kontakty  -   Přístupnost webu
© Kancelář veřejného ochránce práv