AKTUÁLNĚ: Proč je potřeba zrušit kojenecké ústavy (tzv. „kojeňáky“)? V novém videu to vysvětlujeme společně s dalšími odborníky

Zveřejněno Tisková zpráva

Zásilky ze zahraničí – jak je to se clem a DPH?

Díky členství v Evropské unii je pro nás mnohem jednodušší obchodovat s jednotlivými členskými státy. To se týká také nákupů v e-shopech. Pozornost však musíme věnovat dovozu zboží ze států, které členy nejsou. V Česku to jsou typicky nákupy v amerických nebo čínských e-shopech. V tomto případě hovoříme o zásilkách ze třetích zemí. Za třetí země označujeme všechny státy mimo Evropskou unii, s výjimkou Norska, Švýcarska, Lichtenštejnska a Islandu, které jsou součástí Evropského hospodářského prostoru a podmínky mají nastaveny příznivěji.

Při dovozu si musíte ověřit, ze které země zboží dovážíte. Pokud dovážíte ze třetích zemí, potřebujete vědět, zda budete platit DPH nebo clo. S tím vám pomůže naše infografika. Pohlídat si musíte také případná omezení dovozu. Ta můžete zjistit například na stránkách Evropské komise. I v případě, že neznáte klasifikaci, můžete si ji na těchto webových stránkách vyhledat. Zde:  http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=cs 

 

 

Pro plné zobrazení grafiky klikněte  ZDE (247.5 kB, PNG).

Další informace:

  • Dbejte na to, abyste poskytli odesílateli veškeré údaje nutné pro doručení věci a zároveň zajistili, aby Vámi očekávaná zásilka obsahovala doklady potřebné pro celní řízení (např. objednávka, faktura, potvrzení o platbě, výpis z účtu atd.). Z těchto dokladů by mělo být patrné kdo, komu a jak platil za dovážené zboží. Rovněž by měl být patrné, zda jde o zboží obchodní povahy nebo zboží neobchodní povahy. Můžete-li, zkontrolujte tyto náležitosti u prodávajícího.
  • Nejste-li spokojeni se službami České pošty, můžete podat reklamaci nebo stížnost na pobočce, či prostřednictvím call centra (pouze u stížností). Nepodaří-li se Vám problém vyřešit, můžete následně kontaktovat i poštovního ombudsmana. Spory ohledně poskytování poštovních služeb pak může v rámci mimosoudního řešení sporů řešit Český telekomunikační úřad[1]. Spory vzešlé z poskytování nepoštovních služeb, kam patří i poskytování služeb celní deklarace, může řešit Česká obchodní inspekce[2]. Ochránce pak může posoudit, jak se výkonu dohledu nad ochranou spotřebitele úřady zhostily.
  • Dalším zdrojem informací mohou být například webové stránky celní správy: https://www.celnisprava.cz nebo České pošty: https://www.ceskaposta.cz.



[1] Podrobnosti lze nalézt na adrese: https://www.ctu.cz/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu.

[2] Bližší informace dostupné na: https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Vytisknout

Zpět na aktuality