Pomáháme bez rozdílu
Vyhledávání
 
informační linka
+420 542 542 888


Elektronický zpravodaj

Pro přihlášení k odběru našeho elektronického zpravodaje zadejte svůj email.

Aktuálně > Tiskové zprávy 2013 > Spotřebitelský ombudsman není to samé co veřejný ochránce práv

Spotřebitelský ombudsman není to samé co veřejný ochránce práv

30. května 2013

Za účelem okamžitého řešení problémů s nepoctivým přístupem některých prodejců na tzv. předváděcích akcích vytvořilo Ministerstvo průmyslu a obchodu při živnostenských úřadech nový systém tzv. Spotřebitelského ombudsmana. Lidé by si ho však neměli plést s veřejným ochráncem práv (ombudsmanem), protože ten není oprávněn jednání prodejců na předváděcích akcích prošetřovat, ani poskytovat právní poradenství v této oblasti.

V případě Spotřebitelského ombudsmana nejde o nový úřad, ale o označení systému, který má pomocí kontaktních míst na živnostenských úřadech a jejich spolupráce s nevládními organizacemi umožnit oklamaným spotřebitelům (zejména seniorům) efektivně, rychle a bezplatně se domoci svých práv.

Je-li osoba poškozena jednáním prodejce na předváděcí akci a potřebuje poradit, může navštívit místně příslušný živnostenský úřad. Tam s poškozeným vyplní jednoduchý formulář, čímž bude založen „případ“, který bude následně předán nejbližší nevládní neziskové organizaci. Ta pak bude spotřebiteli bezplatně radit, příp. ho bezplatně zastupovat. Více k tomuto systému je možné nalézt na webových stránkách ministerstva http://www.mpo.cz/dokument141062.html 

Na nevládní neziskovou organizaci se může poškozený spotřebitel obrátit i přímo – kontakty se dozví na živnostenském úřadě. Kontaktní adresy poboček některých spotřebitelských sdružení naleznete i zde, na stránkách ochránce v sekci „Životní situace – problémy a řešení“ nebo přímo zde.

Veřejný ochránce práv vítá tuto iniciativu Ministerstva průmyslu a obchodu ochránce, neboť zaplňuje mezeru v řešení problémů, s nimiž se lidé často obracejí i na něj, a on jim pomoci nemůže. Mohl by se pouze zabývat činností České obchodní inspekce, pokud by se na ni spotřebitel obrátil a nebyl by spokojen s jejím postupem. Více informací k možnostem zásahu ochránce naleznete v sekci Životní situace – problémy a řešení: Ochrana spotřebitele

Sdílet stránku 
Blind Friendly Web – přístupnost webových stránek pro nevidomé a slabozraké blind friendly web
vyrobila Omega Design
Tisk  -  Mapa webu  -  O webu  -  Kontakty  -   Přístupnost webu
© Kancelář veřejného ochránce práv