AKTUÁLNĚ: Proč je potřeba zrušit kojenecké ústavy (tzv. „kojeňáky“)? V novém videu to vysvětlujeme společně s dalšími odborníky

Zveřejněno Tisková zpráva

Pravomoc obcí regulovat provozování hazardu

Co pro obce znamená zrušení přechodného ustanovení novely loterijního zákona Ústavním soudem? Jak mohou postupovat, pokud chtějí dosáhnout zrušení vydaných povolení?

Ústavní soud nálezem sp. zn. Pl. ÚS 6/13 ze dne 11. dubna 2013 zrušil přechodné ustanovení zákona č. 300/2011 Sb. (novela loterijního zákona), které v rozporu s ústavně garantovaným právem obcí na samosprávu omezovalo až do konce roku 2014 obce v jejich oprávnění regulovat provozování hazardu na vlastním území.

Ústavní soud už před přijetím novely loterijního zákona opakovaně potvrdil pravomoc obcí regulovat provozování technických herních zařízení obdobných výherním hracím přístrojům (zejména videoloterijních terminálů). Nyní proto odmítl Ministerstvem financí tvrzený cíl přechodného ustanovení jako nelegitimní.

Ministerstvo financí podle svého tvrzení sledovalo omezením obcí do roku 2014 vyvážení ústavně zaručených práv a svobod zúčastněných stran, konkrétně práva obcí na samosprávu na jedné straně a ochranu vlastnického práva, práva podnikat, či ochranu legitimního očekávání provozovatelů na straně druhé. To Ústavní soud odmítl, čímž potvrdil i opakované výhrady veřejného ochránce práv k protiprávnímu postupu ministerstva.

Od vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů tak Ministerstvu financí již nic nebude bránit v tom, aby v duchu dřívějších nálezů Ústavního soudu (nálezy sp. zn. Pl. ÚS 29/10, Pl. ÚS 56/10 a Pl. ÚS 22/11) přistoupilo k přezkoumání a zrušení povolení odporujících obecně závazným vyhláškám obcí. Přestože při tom bude muset zohlednit také další ústavně vymezené principy, sám Ústavní soud již dříve upozornil na fakt, že si provozovatelé s ohledem na právní úpravu museli být vědomi možnosti zrušení povolení, jakmile nastanou okolnosti vylučující provoz těchto zařízení.

Obcím, které chtějí regulovat provozování hazardu na svém území, lze nyní doporučit, aby, pokud se tak rozhodnou, daly Ministerstvu financí (někdy znovu) podnět ke zrušení povolení odporujících obecně závazné vyhlášce z důvodů předvídaných ustanovením § 43 odst. 1 loterijního zákona.

Tisková zpráva Ústavního soudu je k dispozici na http://www.concourt.cz/clanek/7946 ,

nález Ústavního soudu je na http://www.concourt.cz/clanek/GetFile?id=7947 .

Vytisknout

Zpět na aktuality