Zveřejněno
Systémová změna České správy sociálního zabezpečení z podnětu ombudsmana: Transparentnější proces vyřizování důchodů pro osoby se zahraniční pracovní historií
Česká správa sociálního zabezpečení zareagovala na podnět ombudsmana novým systémovým opatřením. Zpřehlednila proces vyřizování důchodů pro pracující v ČR a zemích Evropského hospodářského prostoru či ve Švýcarsku. Dalším pozitivním důsledkem je snížení administrativní zátěže.
Pojištěnci nově dostávají osobní list důchodového pojištění automaticky spolu s oznámením (opatřením) o prozatímní dávce či dlouhodobé záloze. To jim usnadní porozumět stanovení výše těchto dávek. V případně nutnosti mohou bezodkladně reagovat a předložit chybějící doklady.
Ombudsman Stanislav Křeček změnu vítá: „Rád bych ocenil, že ČSSZ začala pojištěncům zasílat spolu s oznámením o prozatímní dávce a dlouhodobé záloze i osobní list důchodového pojištění. Pojištěnci si tak mohou zkontrolovat výši svého plného českého důchodu a zálohy, případně podniknout kroky k prokázání dalších relevantních skutečností ještě před skončením řízení o přiznání důchodu.“
Nový postup přispěje k lepší přehlednosti a transparentnosti celého procesu. Zároveň sníží počet námitek proti rozhodnutí o důchodu, což znamená rychlejší a méně náročné řízení.
Prozatímní dávka a dlouhodobá záloha představují řešení případů, kdy ČSSZ nemůže o žádosti o důchod rozhodnout bez potvrzení cizozemské důchodové instituce o době pojištění a zároveň již ví, že pojištěnci bude poskytovat český důchod. Obě plnění dočasně zajišťují pojištěncům potřebné prostředky k úhradě jejich životních potřeb.
Po obdržení všech potřebných dokladů z jiných států ČSSZ provede konečný výpočet dávky. (Postup vychází z nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 a 987/2009.)