AKTUÁLNĚ: Během vánočních svátků bude osobní příjem i infolinka dostupná do 22. 12. Opět se na vás budeme těšit od 5. 1. Děkujeme za pochopení.

Zveřejněno Tisková zpráva

Přízová by měla nastartovat vytvoření krizového plánu

Zástupkyně veřejného ochránce práv uzavřela šetření případu vyhořelého domu na ulici Přízová v Brně s tím, že městu chybí krizový plán, který by zahrnoval koordinaci jednotlivých činností v případě havarijní situace, určil by styčnou osobu a také časový harmonogram jednotlivých kroků. Tento plán by měl doplňovat srozumitelný návod pro postižené se základními informacemi o tom, kdo, kde a jakým způsobem jim může poskytnou pomoc. Šetření zástupkyně ochránce bylo vedeno především snahou odhalit úskalí řešení krizových situací a ve spolupráci se samosprávnými úřady docílit nastolení takového systému, který by do budoucna zamezil chybám a dalšímu poškozování občanů, již dost postižených samotným neštěstím. I z tohoto důvodu se počátkem listopadu uskutečnilo společné jednání, na němž primátor města Brna přislíbil provedení opatření k nápravě současného stavu a k prevenci opakování podobných situací v budoucnu.

Snahu řešit nastalou situaci a pomoci postiženým z domu na Přízové nelze upřít žádnému z dotčených úřadů, ani jednotlivým představitelům města a městské části Brno-střed. Jejich pomoc však nebyla vždy zcela koordinovaná a v některých případech se omezila jen na určitou část, aniž by byly využity všechny možnosti. Evakuovaní občané byli například ihned po požáru informováni o způsobu vyplácení dávek mimořádné pomoci a tyto peníze jim také byly bez prodlevy vypláceny, což zástupkyně ochránce hodnotí pozitivně. Samotné poskytnutí finančních prostředků bez další součinnosti a poradenství však nemůže být efektivní.

Poškozeným se dostalo i nabídek pomoci ze strany Českého červeného kříže nebo Armády spásy, byli poučeni o možnosti umístit děti na přechodnou dobu do zařízení typu Klokánek apod. Na druhou stranu však chyběla dostatečná informace o jejich právech, pokud jde např. o nájemní vztahy a povinnosti majitele vyhořelého domu. Ten sice zajistil ubytování v komerční ubytovně, ovšem pouze na týden a poté byli obyvatelé domu na Přízové odkázáni pouze sami na sebe. Postižení nebyli řádně poučeni o tom, že pokud se nemohou vrátit do původních bytů, nájemce jim musí zajistit náhradní ubytování po celou dobu platnosti nájemní smlouvy, a že by tedy v žádném případě neměli podepisovat dohodu o ukončení nájemního vztahu z důvodu neobyvatelnosti bytu. V důsledku uvedené situace někteří nájemníci bydlí v provizorních podmínkách bez možnosti získání odpovídajícího bydlení.

Ve chvíli, kdy ze strany majitele domu nedošlo k plnění povinností a naopak se dokonce pokusil zrušit nájemní vztahy, což situaci postižených ještě zhoršilo, bylo podle zástupkyně veřejného ochránce práv povinností úřadů zasáhnout a sociálně slabým občanům pomoci.

Zásadní výtky zástupkyně ochránce směřují ke stavebnímu úřadu. Nejde jen o vlastní nečinnost tohoto úřadu, ale především o její důsledky. Stavební úřad po požáru nevyhodnotil situaci v souladu se stavebním zákonem, nevydal rozhodnutí o vyklizení stavby a podstatně tak ztížil možnost nájemníků dosáhnout pronájmu bytů z obecního bytového fondu z důvodu mimořádné situace. Pokud by stavební úřad okamžitě jednal v intencích zákona, bylo by v krátkém čase po požáru možné odhadnout, za jakých podmínek a kdy se může dům stát znovu obyvatelným. Tato informace by pro nájemníky byla zásadní v jejich rozhodování o řešení bytové situace. S vědomím, že se do bytů po nějaké době budou moci vrátit, by svoji situaci řešili jinak.

Znalecký posudek prokázal závažné statické poškození pouze u dvou bytů, ani pro ně však stavební úřad rozhodnutí o vyklizení nevydal. Svojí nečinností tak zbavil rodiny, které v těchto bytech bydlely, možnosti získat pronájem bytu z majetku obce podle Pravidel pronájmu bytů v domech v majetku statutárního města Brna.

Šetření tíživé sociální situace postižených nájemníků odhalilo rovněž výraznou slabinu v komunikaci a spolupráci mezi úřady a nevládními organizacemi. Ty disponují především zkušenostmi v terénní sociální službě a mezi sociálně vyloučenými obyvateli se těší často větší důvěře. Zástupkyně veřejného ochránce práv se proto domnívá, že v podobných krizových situacích by úřady měly s nevládními organizacemi spolupracovat mnohem úžeji. Budou tak moci lépe plnit zákonnou povinnost aktivně vyhledávat rodiny v tíživé situace a soustavně s nimi pracovat. Praxe opakovaně potvrzuje, že plnění této povinnosti bez kvalitní terénní sociální práce není možné. Prostřednictvím služeb nevládních organizacích by se rovněž postupně odbourala nedůvěra mezi úřadem a sociálně slabými občany, což by do budoucna urychlilo řešení podobných krizových situací.

Vedle nedostatečné informovanosti odboru sociálně-právní ochrany dětí ÚMČ Brno-střed (OSPOD), kvůli které se nepodařilo komplexně zmapovat situaci postižených rodin s dětmi a zajistit tak jejich základní potřeby, považuje zástupkyně ochránce za pochybení, že OSPOD nevyhodnotil situaci rodin za mimořádně závažnou. Po týdnu v zajištěné ubytovně se některé rodiny s dětmi ocitly zcela bez přístřeší a muselo dojít k jejich rozdělení, což zástupkyně ochránce považuje za absolutně krajní řešení, k němuž může dojít až poté, co jsou vyčerpány všechny možnosti.

Zástupkyně ochránce si je vědoma, že řešení podobných havárií není jednoduché a je provázeno řadou problémů. Opakování obdobné situace se podle zástupkyně ochránce dá zabránit pouze přesným plánem postupu při haváriích a okamžitým přivoláním sociálních pracovníků na místo neštěstí.

 

Vytisknout

Zpět na aktuality