AKTUÁLNĚ: Během vánočních svátků bude osobní příjem i infolinka dostupná do 22. 12. Opět se na vás budeme těšit od 5. 1. Děkujeme za pochopení.

Zveřejněno Tisková zpráva

Případ vyhořelého domu na Přízové stále neuzavřen

Dne 18. dubna 2007 zahájila zástupkyně veřejného ochránce práv z vlastní iniciativy šetření postupu správních orgánů v souvislosti s požárem domu na ulici Přízová 16 v Brně. V této souvislosti dospěla zástupkyně ochránce k závěru, že pomoc osobám, které se ne vlastním zaviněním ocitly v krizové situaci, nebyla koordinovaná. Z obecného a systémového pohledu nebyly dostatečně reflektovány poznatky a zkušenosti z řešení podobných krizových situací v minulosti. Šetření ukázalo pochybení a nečinnosti úřadů především v oblasti sociálně-právní ochrany dětí a v působnosti stavebního úřadu.

Závěrečná zpráva o šetření byla 4. června 2007 zaslána všem dotčeným orgánům s 30-ti denní lhůtou k vyjádření. Zatímco Magistrát města Brna vyjádřil ochotu a vůli spolupracovat s ÚMČ Brno-střed na zajištění bytových náhrad evakuovaným obyvatelům domu na Přízové, Úřad městské části Brno-střed a stavební úřad zaslaly v zákonné lhůtě k zjištěným pochybením odmítavá stanoviska. Zástupkyně veřejného ochránce práv proto podle § 19 zákona č. 349, o veřejném ochránci práv, všem dotčeným orgánům, zašle návrhy opatření k nápravě skutečností a pochybení, která šetření zjistila. Pokud ani poté do 30 dnů neobdrží informaci o tom, jaké kroky k nápravě jednotlivé úřady provedly, přistoupí zástupkyně ochránce ke zveřejnění veškerých zjištěných skutečností, včetně odpovědných osob, a k vyrozumění nadřízených orgánů příslušných úřadů.

Východiska šetření

Dům na Přízové 16 vyhořel dne 5. dubna 2007 a v prvních hodinách byla veškerá pomoc zajišťována rychle, přesně a koordinovaně. Evakuováno bylo 60 osob, 28 lidí bylo převezeno do brněnských nemocnic, pro ostatní zajistila Policie ČR autobus, který obyvatele domu převezl do společenského centra městské části Brno-střed. Zde měli k dispozici občerstvení a toalety. Ve dnech následujících po požáru se však pomoc kompetenčně roztříštila – o rodiny s dětmi se při poskytování dávek pomoci v hmotné nouzi staralo oddělení péče o rodinu a děti odboru sociální péče MMB, o nezaměstnané odbor sociální a zdravotnictví ÚMČ Brno-střed, výkon sociálně-právní ochrany dětí je pak podřízen místu trvalého bydliště dítěte.

Vzhledem k neobyvatelnosti domu zajistil správce objektu vystěhovaným obyvatelům ubytování v komerční ubytovně na ul. Vídeňská, ovšem pouze na týden, přestože má podle občanského zákoníku pronajímatel povinnost zajistit nájemníkovi náhradní ubytování po dobu, po kterou nájemní vztahy trvají. Po týdnu v ubytovně na ul. Vídeňská se evakuovaní nemohli vrátit do svých původních bytů a sami museli řešit své bytové potřeby.

Chybí systém sociálního bydlení

V širší a obecné rovině šetření ukázalo, že bytová politika obcí dostatečně nepočítá s komplexním řešením bytové situace rodin, které mohou být postiženy požárem nebo jinou katastrofou. Komunitní plánování obcí často nezahrnuje bytovou problematiku sociálně ohrožených skupin a na jejich bytové potřeby je pamatováno pouze prostřednictvím ubytovacích zařízení obvykle komerčního charakteru. Tato situace panuje v drtivé většině českých měst a obcí.

Na absenci efektivního systému pro zajištění bydlení osob ohrožených sociálním vyloučením již několikrát upozorňoval veřejný ochránce práv Poslaneckou sněmovnu. Ve své souhrnné zprávě o činnosti za rok 2006 doporučil ochránce sněmovně přijetí návrhu zákona o bydlení osob ohrožených sociálním vyloučením.

Vytisknout

Zpět na aktuality