AKTUÁLNĚ: Během vánočních svátků bude osobní příjem i infolinka dostupná do 22. 12. Opět se na vás budeme těšit od 5. 1. Děkujeme za pochopení.

Zveřejněno Tisková zpráva

Ochránkyně upozorňuje na povinnost doručovat do datové schránky

Úřady mají již 6 let povinnost doručovat dokumenty přednostně prostřednictvím datové schránky těm fyzickým osobám, které ji mají. Tuto svoji zákonem stanovenou povinnost však poměrně často porušují.

Úřady nezjišťují, zda adresát má datovou schránku, a nadále s ním komunikují doporučenými dopisy. Odpovídají tradičním způsobem někdy i v případě, kdy se na ně občan sám obrátí prostřednictvím datové schránky. Ochránkyni na tuto situaci upozornil stěžovatel, který často pobývá v zahraničí a nechtěl zmeškat důležitou úřední korespondenci. Jeho zkušenosti však byly negativní. I když s úřady komunikoval prostřednictvím datové schránky, odpovědi obvykle dostával doporučenou poštou.

Porušení povinnosti doručovat přednostně prostřednictvím datové schránky je nesprávným úředním postupem. Z judikatury Nejvyššího správního soudu však současně vyplývá, že takové pochybení úřadu nemá vliv na platnost doručení a na zákonnost vydaných rozhodnutí, jestliže se adresát s obsahem písemnosti seznámil. Ochránkyně proto občany upozorňuje, že se nevyplatí na doručenou písemnost nereagovat, třebaže ji úřad nezaslal prostřednictvím datové schránky.  

Pokud by osoba, která má zřízenu a zpřístupněnu datovou schránku, prokazatelně neměla možnost se s rozhodnutím zaslaným poštou a úřad by přesto považoval takové rozhodnutí za doručené a v důsledku toho za pravomocné a vykonatelné, pak by dotčená osoba po zjištění této situace měla v první řadě docílit zrušení rozhodnutí. Jestliže by takovým zrušeným nezákonným rozhodnutím byla způsobena škoda, má poškozený nárok na její náhradu. Nárok musí uplatnit u příslušného ministerstva.

Vytisknout

Zpět na aktuality