Zveřejněno Tisková zpráva

Na co si dát pozor při cestách do Mexika? České velvyslanectví doplnilo díky zástupci ombudsmana informace pro turisty na webu

Místo dovolené deportace. Podobný scénář zažili v poslední době po příjezdu do Mexika i někteří čeští cestovatelé. Na základě stížnosti jedné z deportovaných turistek zjišťoval zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm, jak v takových případech postupuje české velvyslanectví v Mexiku. To podle závěrů šetření nepochybilo. Zástupce ombudsmana velvyslanectví přesto doporučil, aby doplnilo informace na svých webových stránkách.

„Nikdo z mexických úředníků s námi nemluvil. Zabouchli dveře a nic se nedělo. Nemohly jsme ani nikoho kontaktovat,“ tak vzpomíná na lednové zadržení v Cancúnu turistka z jižní Moravy. Na exotickou dovolenou vyrazila s kamarádkou. Po čtyřiadvaceti hodinách v mexické cele zamířily obě zpátky do Evropy. České velvyslanectví se o nich dozvědělo zprostředkovaně díky dalšímu zadrženému turistovi, kterému se podařilo vzít si s sebou do cely mobil.

Že nejde o ojedinělý případ, potvrdila zástupci ombudsmana vedoucí konzulárního úseku Velvyslanectví České republiky v Mexiku. Popsala, že Mexiko v posledních měsících vyžaduje po cizincích, aby během vstupní kontroly na letišti předložili řadu dokumentů ve španělštině. Jde například o zpáteční letenku, doklad o ubytování nebo doklad o dopravě po Mexiku. Pokud je přijíždějící turista nemá, hrozí riziko, že jej imigrační úředníci do země nevpustí.

„Každý stát má výsostné právo rozhodnout o tom, koho vpustí či nevpustí na své území. Velvyslanectví tedy nemůže přikazovat místním úřadům, jak mají jednat, ani vynutit nebo urychlit propuštění zadržených,“ vysvětlil zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm. Problematické podle něj je, že mexická strana naše velvyslanectví o zadržení Čechů neinformuje ani neodpovídá na jeho telefonáty a dotazy.

Velvyslanectví podle zástupce ombudsmana nepochybilo: „Snaží se diplomatickou cestou zlepšit podmínky v detenčních zařízeních, komunikuje s aerolinkami a také objasňuje celou situaci zadrženým turistům nebo jejich rodinným příslušníkům. To udělalo i v případě stěžovatelky,“ dodal Schorm s tím, že podle mezinárodního práva mají aerolinky povinnost zajistit zadrženým zpáteční let a také občerstvení.

Na základě doporučení zástupce ombudsmana doplnilo velvyslanectví informace na svých webových stránkách. Turisté tam nyní najdou nejen přehled všech potřebných dokumentů, ale také rady pro případ, že je do Mexika nepustí. Přečíst si mohou také informace o pravomocích českého velvyslanectví v těchto případech a zjistí i to, kde si mohou stěžovat na postup mexických úřadů.

Vytisknout

Zpět na aktuality