AKTUÁLNĚ: Chtěli bychom Vás upozornit, že 27. 11. nebude od 8 do 12 hodin fungovat O-portál.

Zveřejněno Tisková zpráva

Efektivnější vyřizování stížností ve zdravotnictví na obzoru. Ministerstvo vyslyší doporučení ombudsmana

Nedostatek odborníků – to je jedna z hlavních věcí, která komplikuje vyřizování stížností ve zdravotnictví. Ukázal to  výzkum ombudsmana zveřejněný začátkem roku 2025. Ombudsman poskytl Ministerstvu zdravotnictví doporučení, jak současnou praxi zlepšit. To již zareagovalo prvními vstřícnými kroky.

Více než dva roky úřad řeší stížnost na zdravotní službu – i s tím se ve své praxi setkal ombudsman Stanislav Křeček. K podobným prodlevám dochází především u případů, kdy úředníci potřebují získat stanovisko nezávislého odborníka. To je jedno ze zjištění výzkumu, který před časem zveřejnila Kancelář ombudsmana a dětského ombudsmana.

„Náš výzkum odkryl několik slabin v systému vyřizování stížností ve zdravotnictví. Jednou z těch nejbolestivějších je dlouhodobý nedostatek nezávislých odborníků, kteří jsou ochotni se na jejich řešení podílet. Situace je o to komplikovanější, že případ každého pacienta je vysoce individuální a směřuje do jiného lékařského oboru,“ vysvětlil ombudsman Stanislav Křeček. 

Doporučil proto Ministerstvu zdravotnictví, které metodicky vede oblast stížností, aby vytvořilo katalog spolupracujících odborníků. Ten by úředníkům usnadnil složité a časově náročné zajišťování specialistů. Ministerstvo doporučení přijalo a začalo již pracovat na jeho realizaci. 

Stanislav Křeček postup ministerstva ocenil:  „V poslední době je problém nízkého počtu spolupracujících odborníků skutečně vyhrocený. Velmi proto vítám aktivní přístup Ministerstva zdravotnictví, které již navázalo spolupráci s některými odbornými společnostmi – například se Společností českých patologů a Českou společností soudního lékařství a soudní toxikologie.“ 

Mimo to již ministerstvo oslovilo třeba také Psychiatrickou společnost, Českou psychoterapeutickou společnost či Asociaci klinických psychologů. Oblast duševního zdraví totiž patří z hlediska stížností mezi ty nejpalčivější.

Zapojit dostatek zkušených odborníků ochotných spolupracovat však bude i přes snahu ministerstva zřejmě během na dlouhou trať.

Které úřady se zabývají stížnostmi ve zdravotnictví? 

  • krajské úřady (v Praze Magistrát hl. m. Prahy)
  • Ministerstvo spravedlnosti
  • Ministerstvo obrany
  • Ministerstvo vnitra

Jaké možnosti má pacient, pokud není spokojen s poskytováním zdravotní péče? 

  1. Podání stížnosti poskytovateli zdravotních služeb (Poskytovatel zdravotních služeb však není vázán pravidly správního řádu, stručně řečeno může stížnost vyřídit v zásadě jakkoli.)
  2. Podání stížnosti správnímu orgánu
  3. Mediace
  4. Občanskoprávní žaloba
  5. Trestní oznámení
  6. Podnět ombudsmanovi (Může prošetřit postup správních orgánů, nikoli postupy poskytovatelů zdravotních služeb.)
  7. Česká lékařská komora
  8. Zdravotní pojišťovna

Vytisknout

Zpět na aktuality