Mám problém s úřadem nebo státní institucí
Nesouhlasíte s rozhodnutím nebo postupem úřadu, úřad nejedná, i když by měl, rozhodování trvá dlouho, nebyl jste přizván jako účastník řízení, úředník se k vám chová nevhodně apod.
Pomáháme bez rozdílu
Nesouhlasíte s rozhodnutím nebo postupem úřadu, úřad nejedná, i když by měl, rozhodování trvá dlouho, nebyl jste přizván jako účastník řízení, úředník se k vám chová nevhodně apod.
Ombudsman:
Máte pocit, že s vámi někdo zachází hůř kvůli věku, pohlaví, národnosti či z jiných zákonem daných důvodů? Dopouští se diskriminace úřad, soukromá firma nebo místní samospráva?
Máte postižení a zažíváte kvůli tomu diskriminaci, nevstřícnost úřadů či špatné zacházení? Chcete nás upozornit na systémové problémy, třeba na nedostupnost některých služeb, bariéry apod.?
Podívejte se na naše rady, jak řešit problémy třeba s exekucí, vlekoucím se soudním řízením, se stavebním povolením, šikanou v práci, důchodem nebo sociálními dávkami, kontaktem s dětmi po rozvodu, s přestupky aj.
Podívej se na náš web pro děti a zjisti, co řeší ostatní mladí lidé, co dělat, když někoho ve škole šikanují, v dětském domově je moc přísný režim, rodiče se rozvádějí, rodiče nemají peníze na tvůj školní výlet apod.
Tíživá sociální situace, nejisté bydlení a podezření, že je vůči nim uplatňován diskriminující přístup – to spojovalo dvě matky z různých koutů Česka. Obě se pokoušely vyřešit bytovou situaci svých rodin prostřednictvím obcí, každá s různou mírou úspěšnosti. Méně přísný přístup v jednom případě a jasná komunikace v druhém mohly zmírnit alespoň část jejich potíží. Na to také cílila doporučení, která obcím zaslal ombudsman Stanislav Křeček.
Srozumitelnost je klíčová pro pochopení úředního textu. V praxi se ale často setkáme se složitými formulacemi a mnohdy není jasné, o co se jedná. U ombudsmana se toto snažíme dlouhodobě změnit. Právě srozumitelnost je další téma již 120. dílu podcastu Na kávu s ombudsmanem.
Podívejte se na naši příručku srozumitelnosti.
Studenti ubytovaní na kolejích Technické univerzity Harcov v Liberci měli obavy o své zdraví. V nadlimitní míře se zde totiž vyskytla bakterie Legionella způsobující například zánětlivé onemocnění plic. Studenti tak měli několik týdnů omezený přístup ke sprchám, které představují pro přenos bakterie vhodné prostředí. Opakovaně se obraceli na Krajskou hygienickou stanici v Liberci, přesto se problém nedařilo dořešit. Do případu se proto vložil ombudsman. Kromě hygienické stanice kontaktoval také rektora univerzity a ministra zdravotnictví.
Zjistěte, jak ombudsman postupuje, když dostane stížnost na úřad, na diskriminaci nebo jak provádí návštěvy v zařízení, kde jsou lidé omezeni na svobodě.
Zprávy pro Poslaneckou sněmovnu, výzkumy a doporučení, zprávy z návštěv zařízení, připomínky k zákonům, vyjádření pro vládu aj. Nejdůležitější výstupy najdete na jednom místě.
Ombudsman pořádá v rámci osvětové činnosti konference, semináře a diskuzní kulaté stoly.
ESO je prohledávatelná databáze vydaných stanovisek ombudsmana.