Co předchází stížnosti k ombudsmanovi
K ochránci by měl směřovat podnět až poté, co stěžovatel k vyřešení svého problému vyčerpal běžně dostupné možnosti, které nabízí právní úprava (odvolání, stížnosti). Stěžovatel proto musí doložit, že se na úřad, kterého se podnět týká, sám obrátil a neúspěšně ho žádal o nápravu:
Tyto kroky je třeba udělat ještě předtím, než se obrátíte na ochránce. Ochránce nemůže nahradit činnost a rozhodování jednotlivých úřadů.
Pokud neuspějete – na vaši stížnost úřad vůbec nereaguje nebo nebudete s nápravou a přijatými opatřeními spokojeni – je čas obrátit se na ochránce. Tomu pak pošlete nebo i osobně přineste kopie všech dokumentů, které se týkají vašeho problému.
V takovém případě se nejprve se stížností obraťte na Českou správu sociálního zabezpečení. Pokud neuspějete, obraťte se na ombudsmana.
Nejprve se obraťte na dopravně správní úřad příslušné obce. Pokud s jeho rozhodnutím nebudete spokojeni, dalším krokem by mělo být odvolání ke krajskému úřadu. Pokud neuspějete, obraťte se na ombudsmana.