AKTUÁLNĚ: Proč je potřeba zrušit kojenecké ústavy (tzv. „kojeňáky“)? V novém videu to vysvětlujeme společně s dalšími odborníky

Zveřejněno Díl seriálu na ČT

Případ pro ombudsmana: Klamání spotřebitelů

Klamání spotřebitelů

V pátek 17. 10. v 18:25 hod vysílá ČT 1 další díl z cyklu Případ pro ombudsmana (reprízu uvede ČT 2 v pondělí 20. 10. ve 12:25). Díl nazvaný Klamání spotřebitelů vysvětlí, co je klamavou reklamou, co říká právo o uvádění cen a také o evropském právu, které ukládá státům klamavou reklamu potírat z hlediska ochrany spotřebitelů, nikoli podnikatelů.

„Klamání spotřebitelů“

O uvádění cen v reklamě (spis. zn. VOP 5122/2006).

Jsou všechny informace uváděné na reklamních letácích, které všichni dostávají do schránek, ve shodě se zákonem? Jak se pozná, že je reklama zavádějící a klamavá?

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) se na ochránce obrátilo s podnětem proti pražskému magistrátu. Stěžovali si na klamavou reklamu, která běžela v televizi a existovala i na billboardech a v tištěné podobě. Vzhledem k zapojení televize se magistrát sice správně obrátil na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, která se záležitostí vůbec nezabývala a po výtce veřejného ochránce práv svou nečinnost přiznala. Mezitím však uplynuly všechny lhůty pro případné potrestání. Magistrát ve „své“ části šetření konstatoval, že o klamavou reklamu nejde.

Veřejný ochránce práv se závěry magistrátu nesouhlasil a poukázal na definici klamavé reklamy, kde se mj. hovoří také o „šíření údajů schopných vyvolat klamavou představu“. Klamavý je i takový údaj, který je sám o sobě pravdivý, ale vzhledem k okolnostem a souvislostem za nichž byl použit, může uvést v omyl.

Jádrem sporu mezi magistrátem a SOS byla cena prezentovaná na letáku. Nabízená služba měla stát měsíčně jen 399 Kč, přičemž drobným písmem po straně letáku byla poznámka, že všechny uvedené ceny jsou bez DPH (DPH činí 19%). Veřejný ochránce práv vedle vlastního výkladu zákona argumentoval i rozhodnutím Nejvyššího správního soudu, který shledal uvádění cen bez DPH jako porušení zákona o ochraně spotřebitele, neboť spotřebitel by mohl být uveden v omyl. Ochránce poukázal také na nutnost vykládat české právo optikou práva evropského, které ukládá státům klamavou reklamu potírat z hlediska ochrany spotřebitele, nikoli ve vazbě na obchodní vztahy mezi podnikateli.

Magistrát nejprve veškerá pochybení odmítl uznat, ale posléze ochránci vyhověl a přislíbil, že se napříště bude doporučeními ochránce řídit.

http://www.ceskatelevize.cz/program/10169761487-20.10.2008-12:30-2-pripad-pro-ombudsmana.html?online=1 

 

Starší díly Případu pro ombudsmana je možné zhlédnout prostřednictvím archivu České televize na www.ceskatelevize.cz

 

Vytisknout

Zpět na aktuality