Pomáháme bez rozdílu
Vyhledávání
 
informační linka
+420 542 542 888


Elektronický zpravodaj

Pro přihlášení k odběru našeho elektronického zpravodaje zadejte svůj email.

Aktuálně > Tiskové zprávy 2020 > Stavební úřad musí řešit havarijní stav mostu, i když je jeho vlastník nejistý

Stavební úřad musí řešit havarijní stav mostu, i když je jeho vlastník nejistý

24. července 2020

Ombudsman řešil stížnost na postup úřadů kvůli špatnému stavu mostu, který zajišťuje přístup k domu stěžovatelky. Ta se marně a dlouhodobě snažila přimět úřady, aby v této věci konaly. Protože se k vlastnictví mostu nikdo nehlásil, úřady stěžovatelku pouze odkazovaly jeden na druhý, aniž by se problémem zabývaly. Nejisté vlastnictví ale nezbavuje stavební úřad povinnosti dohlížet na ochranu veřejného zájmu a zajistit nutné zabezpečovací práce, pokud stavba svým technickým stavem ohrožuje zdraví a životy.

Most o délce 6,3 m a šířce 3,6 m s levou a pravou podpěrou je jedinou spojnicí nemovitosti stěžovatelky s okolím. Most nemá v katastru nemovitostí samostatné parcelní číslo, ale je sloučen s vodním tokem. Je dlouhodobě ve špatném stavu, naposledy byl opravován městem v roce 1988 a podle stěžovatelky hrozí mj. sesutí jednoho z pilířů. Na základě stížností nechalo město před šesti lety zpracovat posudek, z něhož vyplynulo, že údržba mostu je nedostatečná a v nejbližší době bude třeba provést opravy. K jejich realizaci však nedošlo, k vlastnictví mostu se totiž nikdo nehlásí. Městský úřad stěžovatelce sdělil, že most nikdy nebyl veden v majetku města. Silniční správní úřad konstatoval, že v daném místě není vedena žádná komunikace, z čehož úřad usoudil, že jde o účelovou komunikaci ve vlastnictví soukromých osob. Stěžovatelka se dopátrala, že most byl vybudován v roce 1938 jako náhrada brodu přes řeku, proto se obrátila na správce povodí, který spravuje i další mosty přes daný vodní tok. Ten jí však rovněž sdělil, že most v jeho evidenci není, a odkázal ji zpátky na město.

Po šetření ombudsman konstatoval, že se pochybení dopustil stavební úřad, který byl dlouhodobě nečinný při řešení špatného stavebně-technického stavu mostu. Neinicioval žádné kroky ke zjednání nápravy a vyhýbal se zákonem předpokládaným postupům. Ombudsman upozornil, že stavební úřad má povinnost nařídit údržbu stavby v případě, že není udržována v dobrém stavebním stavu, popř. provedení nutných zabezpečovacích prací, jestliže stavba svým technickým stavem ohrožuje zdraví a životy. Hrozí-li nebezpečí z prodlení, musí stavební úřad nezbytnou nápravu zajistit i bez předchozího projednání s vlastníkem stavby. Náklady pak nese vlastník stavby, po němž je obec vymáhá. Povinnosti zajišťovat ochranu veřejného zájmu se stavební úřad nemůže zbavit ani v případě nejasností ohledně vlastnictví stavby. „Dostane-li úřad informace o ohrožení veřejného zájmu v důsledku závadného stavu stavby, je jeho povinností je prověřit, a pokud se potvrdí, musí úřad přijmout zákonem předpokládaná nápravná opatření. Není přitom vyloučeno, aby stavební úřad nařizoval nápravná opatření neznámému vlastníkovi,“ upozorňuje ombudsman Stanislav Křeček na fakt, že stavební zákon dává stavebnímu úřadu dostatečné možnosti ke zjednání nápravy, zvlášť když může hrozit nebezpečí z prodlení jako v tomto případě, kdy znalecký posudek už před několika lety identifikoval potřebu opravy mostu.

Stavební úřad se po šetření ombudsmana začal problematikou mostu zabývat. Neprodleně zadal zpracování znaleckého posudku k ověření stavebně technického stavu a identifikování nutného postupu oprav. Následně stavební úřad informoval ombudsmana, že most podle posudku sice není v havarijním stavu, ale je nutné na něm provést nezbytné úpravy a udržovací práce. Z tohoto důvodu vydal stavební úřad rozhodnutí o nařízení udržovacích prací ve smyslu znaleckého posudku. Tím stavební úřad napravil svou předchozí nečinnost a začal postupovat tak, jak mu ukládá stavební zákon. Ombudsman proto své šetření uzavřel.

Stavební úřad adresoval rozhodnutí správci vodního toku. Případné další spory a nejasnosti ohledně vlastnictví mostu by musel rozhodnout soud. Neměly by však mít vliv na postup stavebního úřadu při ochraně veřejného zájmu.
Sdílet stránku 
Blind Friendly Web – přístupnost webových stránek pro nevidomé a slabozraké blind friendly web
vyrobila Omega Design
Tisk  -  Mapa webu  -  O webu  -  Kontakty  -   Přístupnost webu
© Kancelář veřejného ochránce práv