AKTUÁLNĚ: Proč je potřeba zrušit kojenecké ústavy (tzv. „kojeňáky“)? V novém videu to vysvětlujeme společně s dalšími odborníky

Zveřejněno Tisková zpráva

I zaplocená cesta může být účelovou komunikací

Nezrušitelný územní souhlas se stavbou oplocení vydaný stavebním úřadem nemá vliv na povinnost silničního správního úřadu nezávisle posoudit, jestli se oplocení nachází na veřejné pozemní komunikaci.

Zástupce ochránkyně ukončil šetření případu, v němž stěžovatel namítal, že soukromý vlastník pozemku, přes který vede přístupová cesta k nemovitostem stěžovatele, svůj pozemek oplotil a brání mu tím v průchodu. Stavbu oplocení provedl na základě územního souhlasu vydaného stavebním úřadem. Stěžovatel se nespěšně domáhal nápravy jak u stavebního úřadu, tak u silničního správního úřadu, a rovněž u odvolacího krajského úřadu.

Zástupce ochránkyně se zaměřil zejména na vztah mezi silničním správním úřadem a stavebním úřadem a zdůraznil, že povinností silničního správního úřadu je chránit obecné užívání pozemních komunikací. Jestliže tedy dojde ke sporu o existenci pozemní komunikace, musí se touto věcí zabývat silniční správní úřad zabývat i tehdy, pokud by znepřístupnění sporné cesty bylo povoleno stavebním úřadem a toto povolení nebylo zrušeno.

Za odstranění pevných překážek na pozemních komunikacích, které mají charakter stavby, zodpovídá v prvé řadě stavební úřad. Silniční správní úřad zde má vystupovat jako dotčený orgán státní správy a pouze v případě, že je to z hlediska dopravní obslužnosti či bezpečnosti provozu nezbytné, měl by využít souběžně i svých nástrojů podle zákona o pozemních komunikacích (odstraňování pevných překážek, příp. státní dozor). V situaci, kdy se z důvodu dřívějšího pochybení na straně stavebního úřadu jedná o stavbu povolenou a toto povolení již není možné zrušit, však může věc vyřešit již pouze silniční správní úřad.

Pravomocné povolení stavebního úřadu tedy není pro silniční správní úřad překážkou k uplatnění vlastních kompetencí, jestliže existuje podezření, že se stavba nachází na pozemní komunikaci.

Krajský úřad se po šetření zástupce ochránkyně rozhodl své pochybení sám napravit – ředitel krajského úřadu přislíbil, že silniční správní úřad obdrží poučení o správném postupu. Bez ohledu na platný územní souhlas k oplocení vydaný stavebním úřadem se bude muset silniční správní úřad vypořádat s otázkou, jestli se sporné oplocení nachází na veřejné pozemní komunikaci. Pokud silniční správní úřad dospěje k závěru, že oplocení zasahuje do pozemní komunikace, nebo ji dokonce zcela uzavírá, může bez ohledu na nezrušený územní souhlas nařídit odstranění pevné překážky z pozemní komunikace (§ 29 odst. 3 zákona o pozemních komunikacích).

Vytisknout

Zpět na aktuality