AKTUÁLNĚ: Proč je potřeba zrušit kojenecké ústavy (tzv. „kojeňáky“)? V novém videu to vysvětlujeme společně s dalšími odborníky

Zveřejněno Tisková zpráva

Práva rodičů při zápisech dětí na základní školy

Pro rodiče i děti je lepší, když se spolu dostaví k zápisu, naváží kontakt s učiteli a dítě se začne připravovat na velkou změnu ve svém životě, kterou nástup do školy bezpochyby je. V životě však rovněž nastávají situace, které ideální postup znemožňují. Školský zákon s nimi počítá a ochránkyně na ně upozornila ve svém doporučení. Pokud rodiče nebo zákonní zástupci nemohou vzít v den zápisu dítě sebou, neznamená to, že dítě nelze k povinné školní docházce zapsat – tím by školy porušily zákon.

Ombudsmanka považuje za vhodné, pokud škola na základě odborně vedeného zápisu poskytne rodiči zpětnou vazbu o schopnostech, dovednostech a znalostech dítěte a připojí doporučení pro přípravu na školní docházku. Jedná se často o doporučení navázání spolupráce s logopedickou ambulancí, školským poradenským zařízením, vhodných cvičebnic a podobně.

Škola také může rodičům doporučit odklad školní docházky, byť takové doporučení není pro rodiče závazné. Hlavním účelem zápisu není posouzení školní zralosti dítěte, ale posílení jeho motivace.

Jak ukazuje výroční zpráva  České školní inspekce za školní rok 2014/2015, nejčastěji dává podnět k odkladu povinné školní docházky mateřská škola: 64,4 % podnětů. Následují pedagogicko-psychologické poradny a dětský lékař. V mnoha případech se však pro odklad rozhodují sami rodiče bez podnětu odborníků.

Školský zákon stanoví, že o odkladu rozhoduje ředitel školy na základě žádosti rodiče. Rodič se svou žádostí předloží písemné doporučení školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa. Bez těchto dokumentů ředitel nebo ředitelka nemůže dítěti odklad udělit – a dítě tedy musí nastoupit do školy.  

Mnoho základních škol u zápisů zjišťuje (různou a často i zábavnou formou) školní zralost dítěte. Pokud je jejich smyslem motivovat dítě a poskytnout rodičům doporučení a zpětnou vazbu, pak proti tomu není nutné nic namítat.

Na základě podnětů rodičů, kteří se v minulém roce na ombudsmanku obrátili, se však bohužel ukazuje, že některé základní školy využívají bodový výsledek takového ověřování jako podklad pro rozhodnutí o přijetí nebo nepřijetí dítěte na základní školu. Jinými slovy, vybírají si jen ty nejúspěšnější děti. V této souvislosti je nutné upozornit, že se jedná o nezákonný postup a rodiče by se mu měli bránit.

Není ostatně jejich povinností nechat své dítě testovat. Na základní školy totiž nelze pořádat žádnou variantu „přijímacích zkoušek“, jako je tomu u vyšších typů škol. Hlavním rozdílem je skutečnost, že základní vzdělání je pro většinu dětí žijících v České republice povinné a stát jim musí garantovat místo ve škole.

To činí (prostřednictvím obcí) zejména vymezením tzv. spádových škol, které by měly dítě přednostně přijmout.  Tuto výhodu tzv. spádového dítěte může škola prolomit pouze v případě překročení nejvyššího povoleného počtu žáků na školu (uvedeného ve školském rejstříku).

 Celé znění doporučení (338.1 kB, Adobe Acrobat dokument).

Vytisknout

Zpět na aktuality